Δίκτυα διανομής και brands επιμένουν σε χάρτινες δευτερογενείς συσκευασίες

Δίκτυα διανομής και brands επιμένουν σε χάρτινες δευτερογενείς συσκευασίες


Μία τάση που διαγράφει ανοδική πορεία στον κλάδο λιανικής πώλησης παγκοσμίως είναι η χρήση χάρτινων δευτερογενών συσκευασιών. Brands που επιχειρούν σε βιομηχανίες όπως αυτή των τροφίμων και ποτών, τις επιλέγουν για να διαθέσουν τα προϊόντα τους στους πελάτες τους, χάρη στο συνδυασμό μιας σειράς ιδιοτήτων που σχετίζονται με την λειτουργικότητα, την ευελιξία προσαρμογής τους στις μεταβαλλόμενες προτιμήσεις και μοτίβα κατανάλωσης των αγοραστών και την φιλικότητά τους προς το περιβάλλον. Όμως και η έκρηξη του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι ένας παράγοντας που έχει συμβάλλει καθοριστικά στη διάδοσή τους. Ενδεικτικά, εκτιμάται ότι η αγορά κυματοειδών χάρτινων συσκευασιών θα αυξάνεται με ρυθμό ετήσιας ανάπτυξης 4% κατά την περίοδο 2014-2020.
Όσον αφορά την γεωγραφική κατανομή της ζήτησης για τέτοιες συσκευασίες, η Βόρεια Αμερική είναι προς το παρόν η μεγαλύτερη αγορά με τις ΗΠΑ να ηγούνται της ζήτησης. Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με σχετική έκθεση της Αμερικάνικης Συμμαχίας Χάρτινων Δευτερογενών Συσκευασιών (CPA, 2010) περίπου το 90% των προϊόντων που μεταφέρονται στις ΗΠΑ είναι τοποθετημένα σε αυτού του είδους τις συσκευασίες. Ομοίως, στην περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού, η Κίνα συνιστά τη μεγαλύτερη αγορά και μαζί με την Ινδία, την Ιαπωνία και την Ινδονησία αποτελούν τα σημαντικότερα κέντρα παραγωγής κυματοειδών χάρτινων συσκευασιών, εξέλιξη η οποία μεταξύ άλλων οφείλεται και στην ανάπτυξη της βιομηχανικής παραγωγής των αναδυόμενων οικονομιών. Μάλιστα, η άνοδος της ζήτησης για τέτοιες συσκευασίες στην Κίνα οφείλεται κυρίως στην ανάπτυξη των κλάδων τροφίμων και υγείας, οι οποίοι αποτελούν τους μεγαλύτερους τελικούς χρήστες αυτών των συσκευασιών στην περιοχή. Αντίστοιχα στην Ευρώπη, η Γαλλία, η Ιταλία, η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ισπανία  και η Πολωνία είναι οι μεγαλύτερες αγορές αυτού του είδους συσκευασίας, ενώ στον υπόλοιπο κόσμο κυριαρχούν η Τουρκία και η Βραζιλία.
Ποια είναι όμως τα συγκεκριμένα γνωρίσματα των χάρτινων δευτερογενών συσκευασιών ώστε να προτιμώνται τόσο από τους λιανοπωλητές όσο κι από brands της βιομηχανίας τροφίμων και ποτών παγκοσμίως;

  • Καταρχήν είναι ανθεκτικές και ελαφριές, γεγονός που τις καθιστά το ιδανικό μέσο για την προστασία και διατήρηση των προϊόντων κατά την μεταφορά τους.

  • Η επιφάνειά τους μπορεί να διακοσμηθεί με γραφικά σχέδια υψηλής ποιότητας, ώστε οι συσκευασίες αυτές να χρησιμεύουν ως ένα αποτελεσματικό εργαλείο μάρκετινγκ για τα brands, συμβάλλοντας στην προσέλκυση των καταναλωτών.

  • Μπορούν να ενσωματώσουν καινοτόμα χαρακτηριστικά που ενισχύουν την αλληλεπίδραση με τον υποψήφιο αγοραστή ενημερώνοντας ή ψυχαγωγώντας τον, ή που πιστοποιούν την αυθεντικότητα των προϊόντων που περιέχουν, όπως λ.χ. QR κωδικούς που διαβάζονται από κινητές συσκευές.
  • Έχουν μικρό οικολογικό αποτύπωμα, καθώς κατασκευάζονται από ανανεώσιμες πρώτες ύλες και μπορούν να ανακυκλωθούν και να επαναχρησιμοποιηθούν συντελώντας στην μείωση αποβλήτων.

  • Μπορούν να παραχθούν σε διάφορα μεγέθη και σχήματα ανάλογα με τα προϊόντα που θα περιέχουν (δυνατότητα εξατομίκευσης), χωρίς ωστόσο να συνεπάγονται επιπλέον κόστος ή καθυστερήσεις στην παραγωγική διαδικασία.

Χάρη λοιπόν σε αυτόν τον συνδυασμό χαρακτηριστικών τους οι κλάδοι τροφίμων και ποτών αλλά  και λιανικών πωλήσεων (ηλεκτρονικών και μη) καταφεύγουν συνεχώς σε τέτοιες συσκευασίες, καθώς δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στην διατήρηση της ακεραιότητας των προϊόντων κατά την μεταφορά και αποθήκευσή τους αλλά και στην δυνατότητα εύκολης και γρήγορης τοποθέτησης τους στα ράφια των σούπερ μάρκετ ώστε να διαφοροποιούνται από τα υπόλοιπα.
Ένα ενδεικτικό παράδειγμα συνιστά χάρτινη δευτερογενής συσκευασία που αποτελείται εξωτερικά από 100% ανακυκλωμένο χαρτόνι και η οποία περιλαμβάνει ως εσωτερική επένδυση υλικό  κατασκευασμένο από χαρτί που ενισχύει τη συνολική δομή της, κάνοντάς την πιο ανθεκτική στους κραδασμούς. Έχει τη δυνατότητα να διακοσμηθεί με υψηλής ποιότητας  γραφικά (ολογράμματα, μεταλλικά μελάνια που δίνουν μια γυαλιστερή όψη) κερδίζοντας την προσοχή του καταναλωτή, ενώ μπορεί να ενσωματώσει χαρακτηριστικά όπως χερούλια ή λωρίδες σκισίματος για εύκολο άνοιγμα και κλείσιμο της συσκευασίας και για την προβολή των ατομικών συσκευασιών. Αυτή η πρωτοποριακή συσκευασία αναπτύχθηκε από αμερικάνικη εταιρία κατασκευής χάρτινων συσκευασιών προκειμένου να παράσχει μια οικολογική και αποδοτική λύση στους ιδιοκτήτες brands και τους λιανοπωλητές, βοηθώντας τους να προσφέρουν μια βελτιωμένη καταναλωτική εμπειρία στους πελάτες τους και να αυξήσουν έτσι τις πωλήσεις τους.
Εξίσου ενδιαφέρουσα λύση συνιστά δευτερογενής ανθεκτική και εύκολα μεταφερόμενη συσκευασία κατασκευασμένη από κυματοειδές χαρτόνι, η οποία στην  κάτω πλευρά της περιλαμβάνει εγκοπές στις 4 γωνίες της, δημιουργώντας ένα είδος παραθύρων, επιτρέποντας έτσι στους καταναλωτές να δουν τα γυάλινα μπουκάλια που περιλαμβάνει. Ανοίγει εύκολα, είναι φιλική προς το περιβάλλον, μπορεί να ενσωματώσει γραφικά σχέδια στην επιφάνειά της και διευκολύνει κατά 40% περισσότερο την παλετοποίηση, μειώνοντας το κόστος μεταφοράς και χρειάζεται 15% λιγότερο υλικό από τις κλασικές δευτερογενείς χάρτινες  συσκευασίες για να παραχθεί γεγονός που μειώνει και το κόστος παραγωγής. Επιπλέον, τα μπουκάλια είναι κατά τέτοιο τρόπο τοποθετημένα ώστε να μην τρίβονται στην συσκευασία κατά τη μεταφορά. Αυτή η πρωτοποριακή συσκευασία χρησιμοποιήθηκε από μια αμερικάνικη εταιρία παρασκευής μπύρας για την μεταφορά των τεσσάρων διαφορετικών brands μπύρας της σε μπουκάλια που ζύγιζαν συνολικά 4 κιλά, καθώς και για την αποτελεσματική προώθησή τους σε κλαμπ και κάβες ποτών.
Ομοίως, χάρτινη συσκευασία από κυματοειδές χαρτί κατασκευασμένο από φλούδες  σταφυλιών η οποία είναι πλήρως βιοδιασπώμενη και ανακυκλώσιμη, περιλαμβάνει ετικέτες που κολλώνται με τη χρήση ζαχαροκάλαμου και μπορεί να ενσωματώσει γραφικά σχέδια, χρησιμοποιήθηκε από γαλλική εταιρία παραγωγής σαμπάνιας, προκειμένου να προσφέρει στους πελάτες της μια οικολογική λύση για τα προϊόντα της.
Μία ακόμη χαρακτηριστική περίπτωση συνιστά η χάρτινη συσκευασία που έχει παραχθεί από κυτταρίνη και ενσωματώνει διαφανή, ελαστική ανθεκτική λωρίδα η οποία κρατά τα προϊόντα  ασφαλή στο κέντρο της συσκευασίας, προστατεύοντάς τα από βλάβες λόγω ενδεχόμενων κραδασμών ή δονήσεων κατά την μεταφορά. Η λωρίδα αυτή μπορεί να προσαρμοστεί στα διάφορα σχήματα της συσκευασίας, μειώνοντας το κόστος παραγωγής και αποθήκευσης. Μία ακόμα εκδοχή της συσκευασίας αυτής περιλαμβάνει αντί για αυτή τη λωρίδα δύο ορθογώνια πλαίσια που ενσωματώνουν ανθεκτικές διαφανείς λωρίδες, παραπέμποντας σε ένα είδος παραθύρων. Το ένα τοποθετείται στη βάση της συσκευασίας και το άλλο πάνω από το προϊόν, παρέχοντας του προστασία ακόμα κι από ενδεχόμενη πτώση. Και οι δύο αυτές εκδοχές της συσκευασίας στο σύνολό τους είναι ανακυκλώσιμες και μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν ακόμα και για την επιστροφή των προϊόντων, συμβάλλοντας στη μείωση των αποβλήτων κατά μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας. Αναπτύχθηκαν από αμερικάνικη συσκευαστική εταιρία προκειμένου να ικανοποιήσουν τη ζήτηση για τέτοιες συσκευασίες από εταιρίες παροχής υπηρεσιών logistics κι από ηλεκτρονικά λιανικά καταστήματα.
Συνεπώς, οι δευτερογενείς χάρτινες συσκευασίες αποτελούν μία βολική και αποδοτική λύση τόσο για τη βιομηχανία τροφίμων και ποτών όσο και για τον κλάδο της λιανικής συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών λιανικών καταστημάτων. Κι αυτό γιατί συμβάλλουν στη μείωση του κόστους παραγωγής, μεταφοράς και αποθήκευσης, στη μείωση των αποβλήτων, είναι φιλικές προς το περιβάλλον, προσαρμόζονται ανάλογα με το περιεχόμενό τους, εγγυώνται την ακεραιότητα των προϊόντων που περιέχουν και διευκολύνουν την επικοινωνία των brands με τους πελάτες τους.

ΠΗΓΕΣ: Waqas Qureshi (2015), Tony Corbin (2015), Jim Butschli (2012) www.packagingeurope.com, www.packworld.com, www.paperworksindustries.com, www.packagingnews.co.uk, www.pmpnews.com